PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Softver Softver
PC #159 : Oktobar 2009

 Naslovna  Sadržaj 
Marko Herman  

Poslovno izveštavanje

Tokom prethodne decenije preduzeća su dosta ulagala u automatizaciju poslovnih procesa, a sada im je pažnja usmerena ka poboljšanju performansi ovih procesa. Upoznajmo QlikView i AdIntelligenceNAV razvijen nad njim.

Softverski paketi za poslovno izveštavanje (BI) pružaju mogućnost organizacijama da mere, nadziru i prate performanse svojih ključnih procesa, te da donose brže i ispravnije odluke.

BI alati integrišu podatke koji se skladište u bazu, odnosno podatke svih poslovnih rešenja koja su implementirana, kao i pojedinačne fajlove izvan tih sistema. Na taj način kreiraju jedinstvenu osnovu nad kojom se vrše neophodne analize, a čiji rezultat ne ostavlja mogućnost dolaska do „više verzija istine“. Alati za poslovno izveštavanje bi trebalo da ljudima koji se bave analizom, kontrolom i planiranjem omoguće da rade svoj posao, a ne da gube vreme na pravljenje izveštaja. Tako BI rešenja štede vreme, daju korisne informacije i upozoravaju na nekonzistentnost. O značaju poslovnog izveštavanja dobro govori podatak da ga skoro sve uspešnije svetske organizacije koriste za podršku svom poslovanju.

Rešenje iz Švedske

(kliknite za veću sliku)

Vođena idejom o novom BI konceptu, u kojem je akcenat stavljen na pojednostavljivanje analiza i novu in‑memory tehnologiju, firma QlikTech razvila je rešenje QlikView. Ovaj alat širom sveta koristi 527.000 korisnika u 94 države, a svaki dan dobija 13 novih korisnika i već je nekoliko godina zaredom rešenje koje ostvaruje najbrži rast na BI tržištu. Pored brojnih malih i srednjih preduzeća, prednosti QlikTech‑a uvidele su i velike korporacije kao što su Deutche Telekom, Procter & Gamble, Shell, BMW ili TetraPak.

Razlozi za uspeh QlikView‑a leže pre svega u tome što nudi asocijativni pogled na informacije. Kako korisnik selektuje određene vrednosti, QlikView mu istovremeno pokazuje šta je odabrao, kao i ono što (ni)je vezano za to što je odabrao. Tradicionalni alati za analizu pokazuju samo ono što je korisnik selektovao, dok asocijativni pristup mnogo više podseća na način na koji funkcioniše ljudski mozak.

Druga inovacija se odnosi na in‑memory tehnologiju koju je QlikTech patentirao pod imenom AQL (Associative Query Logic). Osnovna ideja ovog pristupa je da se svi podaci čuvaju u radnoj memoriji, te da se međurezultati i krajnji rezultati računaju dinamički. Na taj način omogućene su multidimenzionalne analize i dodatna fleksibilnost, a interaktivna implementacija je ubrzana jer nema potrebe da se koristi OLAP. To ovo rešenje približava i malim i srednjim preduzećima, jer ne zahteva nove investicije. Dodatna pogodnost QlikView-a je komprimovanje podataka na 3 do 8% izvorne veličine pa krajnja aplikacija može biti dovoljno mala za slanje elektronskom poštom. Predviđanja govore da će 70% Fortune 1000 kompanija koristiti in‑memory tehnologiju u narednih pet godina.

Inovativan pristup otvorio je vrata jednostavnoj i brzoj implementaciji, kao i još jednostavnijem korišćenju BI alata. Nakon instalacije, dovoljna su dva minuta da korisnik shvati na koji način se aplikacija upotrebljava, a jedini preduslov za rad sa programom QlikView je sposobnost razlikovanja tri boje i umeće korišćenja miša. S druge strane, mogućnosti u pogledu analiza, kontrole i planiranja su ogromne.

U QlikView‑u korisnik se oslanja na kontrolnu tablu (dashboard) za pregled ključnih indikatora performansi, kreiranje izveštaja, analiziranje podataka sa neograničenim brojem dimenzija. Interfejs omogućava lako dodavanje sadržaja: pokazatelja, grafikona, prikaza itd., a tako da korisnika od njemu najznačajnijih podataka deli samo jedan klik miša.

Pojednostavljenje analiza

(kliknite za veću sliku)

QlikView sarađuje sa različitim ERP i CRM rešenjima, čak i ako se ne koriste isti poslovni alati u svim odeljenjima kompanije. Na taj način QlikView se brzo isplati. Podatke neophodne za analizu može da čita iz bilo kog izvora podataka, recimo direktno iz ERP‑a kao što je Dynamics NAV, Dynamics AX, SAP ili Oracle, a prepoznaje i informacije koje su u XML, HTML, CSV ili Excel formatu. Odabir podataka iz različitih izvora i njihova transformacija, vrše se pomoću jezika koji podseća na SQL.

Krajnji korisnik na ekranu vidi vizuelno privlačan i interaktivan interfejs koji ne zahteva obuku. Svaki objekat u QlikView‑u, od lista, preko grafikona, do tabela, dobija se klikom miša. Svi objekti su povezani tako da selekcija izvršena u jednom od njih utiče i na ostale, a rezultati upita se dobijaju trenutno uz intuitivno označavanje različitim bojama. To omogućava da aktivno upotrebljavanje počne QlikView-a u roku od nekoliko minuta. Iako naizgled jednostavan, program korisniku pruža trenutan pristup kako podacima na najvišem nivou, tako i detaljima na nivou zapisa. Bitno je istaći i da u programu QlikView svaki podatak može biti tretiran kao dimenzija sistema, a dimenzije se mogu lako dodavati, brisati i menjati.

Pažljivim upravljanjem korisničkim pravima organizacije mogu da sprovode analize prema potrebama najbitnijih korisnika, da pripremaju izveštaje koji se mogu štampati za udaljene korisnike, odnosno da selektuju ključne pokazatelje za top‑menadžment i analitičke aplikacije za srednji nivo menadžmenta. Ova jedinstvena arhitektura pruža svim korisnicima kompletan uvid u stanje i tendencije poslovanja na svim nivoima; od najviših (kada je čitavo poslovanje predstavljeno pomoću nekoliko ključnih indikatora) do najnižih nivoa koji prikazuju detaljne podatke koji se nalaze u osnovi poslovanja.

AdIntelligence za NAV

Kompanija Adacta je, uz upotrebu QlikView‑a, napravila gotovo BI rešenje za Microsoft Dynamics NAV pod nazivom AdIntelligence. Ova „kutija“ sadrži procedure za učitavanje podataka, predefinisane izveštaje u jednom od ponuđenih alata poslovnog obaveštavanja, implementaciju rešenja i obuku za korišćenje. Ovo rešenje je razvijeno jer je Adacta, višegodišnjom analizom poslovnih informacionih sistema, uočila kod klijenata potrebu za takvim dodatkom.

AdIntelligenceNAV je namenjen pre svega korisnicima Microsoft Dynamics NAV‑a, ali se po potrebi može vezati i za druge izvore podataka. AdIntelligence podatke transformiše u analitičke informacije, i to za sve ključne oblasti poslovanja: finansije i računovodstvo, potraživanja i dugovanja, prodaju, nabavku, zalihe i proizvodnju.

Sa AdIntelligence‑om korisnik dobija poslovno izveštavanje za Microsoft Dynamics NAV, u koje je ugrađeno višegodišnje iskustvo kompanije Adacta, stečeno na preko 250 projekata. Ovo rešenje se jednostavno implementira, finansijski je pristupačno i korisnicima daje širok spektar mogućnosti prikazivanja podataka. Pored toga, pruža im i mogućnost samostalnog i fleksibilnog oblikovanja analiza i izveštaja; dalje proširivanje postojećih, te dodavanje novih izveštaja.

Korisne adrese:

Adacta
http://www.adacta.rs