PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Komentari Komentari
PC #156 : Jun 2009 TehnoGuru

 Naslovna  Sadržaj 
Dejan Ristanović  

Uvodnik

Gledajući džinovske tržne centre koji se otvaraju na sve strane, pitam se šta će biti sa prodajom preko Interneta. Najavljivano je da će ona redefinisati trgovinu kao privrednu granu, a danas je Internet tek neka vrsta podrške pre kupovine. Barem u našim uslovima...

Gledajući džinovske tržne centre koji se otvaraju na sve strane, pitam se šta će biti sa prodajom preko Interneta. Najavljivano je da će ona redefinisati trgovinu kao privrednu granu, a danas je Internet tek neka vrsta podrške pre kupovine. Barem u našim uslovima...

Prema podacima koje objavljuje US Census Bureau, tokom 2008. u Americi je preko Interneta prodato robe i usluga u vrednosti od 204 milijarde dolara, što je skok u odnosu na 174,5 milijardi iz 2007. Predviđa se da će ove godine prodaja preko Interneta dostići 235,4 milijarde, da bi 2012. godine porasla na 335 milijardi. Na IX konferenciji o elektronskoj trgovini koja je ovih dana održana na Paliću čuli smo da je i u našim uslovima e-trgovina zabeležila veliki rast (što nije tako teško, pošto se počelo od nule): JAT je prodao elektronskih karata za 7 miliona evra, "Tehnomanija" proda gotovo 40% svoje tehničke robe preko Interneta, Telenor-ova online prodavnica je ključni kanal za prodaju prepaid dopuna...

Zvuči dobro, ali smo tek na početku - udeo Internet ekonomije u ukupnoj prodaji robe i usluga je zanemarljiv. Što ne znači da je uloga Interneta mala: sve je više ljudi koji najpre prikupe podatke na Mreži, pa krenu u radnju tek kada tačno znaju šta će kupiti. To je dobar pristup: u tržnom centru ćete naći gomilu artikala, među kojima su sve "standardne" stvari, ali kada vam zatreba FireWire kabl sa dva šestopinska konektora, ruter sa dva WAN porta ili možda plastično lonče, dobro ćete uraditi ako prvo potražite na Internetu - neprijatno je šetati među rafovima uz utisak da u radnji ima svega na svetu... osim onoga što vam je potrebno. Druga važna uloga Interneta je poređenje cena - kupujte tamo gde je jeftinije. Ako razmišljate o pokretanju Web sajta, portal koji poredi cene proizvoda je dobra ideja; u svetu ih ima mnogo, a kod nas su retkost. Kao što je prošle godine delatnost traženje posla prešla na Internet, tako će u narednom periodu potraga za dobrom ponudom biti unosan biznis.

Internet, naravno, koristimo i kada biramo jedan od mnogo konkurentskih proizvoda - treba proučiti argumente koji su često protivrečni i doneti pravu odluku. U toj oblasti mogu da pomognu sajtovi www.pcpress.rs i www.pcpress.info, a pre svega sam naš časopis. Ukoliko vam je potreban fotoaparat za leto, pročitajte veliki test, a ako biste putnu torbu dopunili GPS uređajem, PDA ili nekim drugim pametnim telefonom, upravo počinjemo prikupljanje podataka za test u sledećem broju. U međuvremenu, razmislite o telefoniranju iz automobila u skladu sa novim Zakonom o bezbednosti saobraćaja, isprobajte Windows 7, proverite koliko su sigurni podaci u vašem okruženju i... vidimo se 1. jula!