PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Hardver Hardver
PC #148 : Oktobar 2008

 Naslovna  Sadržaj 
Aleksandar Veljković  

Micro 4/3 format - alternativa DSLR-u

Prodaja DSLR aparata raste, ali očito ima svoje granice - ne želi svako da fotoaparat nosi na ramenu, u velikoj torbi. Micro 4/3 format bi trebalo da rezultira malim fotoaparatima sa promenljivim objektivima koji daju vrhunske slike. Najbolje iz oba sveta?

Prodaja DSLR aparata raste, uz jasno uočljiv trend napuštanja prosumer tržišta u korist niskobudžetnih DSLR modela. Ipak, izgleda da menadžeri velikih kompanija nisu zadovoljni postignutim rezultatima, poredeći tržišni udeo DSLR tehnologije sa nekadašnjim udelom SLR aparata koji su koristili film. Pažljivo ispitujući potrebe korisnika i zamerke onih koji očekuju kvalitet, ali još oklevaju da uplove u DSLR vode, došli su do zaključka da je važan faktor odvraćanja potencijalnih kupaca gabarit, odnosno masa DSLR aparata i pratećih objektiva. Ako bi se taj problem nekako rešio, DSLR bi kupio čitav jedan profil korisnika koji su do sada nevoljno uzimali kompaktne ultrazum modele.

Koliko god se proizvođači trudili da gabarit niskobudžetnih DSLR aparata smanje (najdalje je u tome stigao Olympus svojim E-420 / E-520 dvojcem), ograničenja koja tehnologija postavlja jednostavno onemogućavaju da se u tome napreduje. Postojeća konstrukcija refleksne prizme, dimenzije senzora i konstrukcija sočiva u objektivima postavljaju fizička ograničenja. Postoji li ipak način da se formuliše nova tehnologija koja bi u sebi spojila kompaktnost amaterskih aparata, fleksibilnost i kreativne mogućnosti koju pruža izmenjiva optika i neprikosnoveni kvalitet velikih CCD i CMOS senzora?

(kliknite za veću sliku)

Panasonic i Olympus su zajedničkim naporima uspeli da formulišu format za koji veruju da će zadovoljiti upravo tu potrebu, a njegov naziv je micro 4/3. Radi se o sistemu sa izmenjivim objektivima koji bi za iste raspone i performanse bili i do 50% manjeg gabarita od onih koji se danas koriste, sa prečnikom navoja za nekih 6 milimetara užim od postojećih, ali uz senzore velike površine koji obezbeđuju isti dinamički raspon i kvaliteta slike koji nude senzori u DSLR svetu (dakle, gustine oko 5 Mp/cm2, što je približno 6 puta bolje nego kod dosadašnjih kompaktnih aparata). Da bi se to postiglo, bilo je neophodno ukloniti prizmu optičkog tražila i prihvatiti koncept digitalnog prikaza slike, dobijene direktno sa senzora (tako je omogućeno da senzor bude na duplo manjem rastojanju od objektiva nego kod DSLR aparata). U kojoj meri će to uticati na brzinske performanse koje su do sada upravo zahvaljujući refleksnom sistemu bile jedan od glavnih aduta DSLR aparata, ostaje da se vidi kada prvi modeli stignu do nas.

Panasonic je već izašao sa prvim modelom u Micro 4/3 formatu, koji nosi oznaku G1, dok Olympus malo kasni i tek ovih dana je predstavio javnosti prototip. Međutim, Olympus-ova vizija korišćenja nove tehnologije za smanjenje gabarita aparata, na osnovu fotografija koje smo do sada videli, deluje radikalnije. Panasonic je najavio za ovu godinu dva Leica objektiva u micro 4/3 formatu koji pokrivaju pun raspon 14-200 mm (ekvivalentno 28-400 mm), dok će se 2009. na tržištu pojaviti tri vrlo zanimljiva objektiva koja ovaj raspon dodatno proširuju, zadovoljavajući specifične potrebe korisnika (14-140 mm, 7-14 mm, 20 mm fiksni). Sadašnjim vlasnicima optike u 4/3 formatu biće važna kompatibilnost sa objektivima punog 4/3 formata, doduše uz pomoć adaptera.

(kliknite za veću sliku)

Teško je proceniti da li će micro 4/3 animirati isključivo vlasnike kompaktnih aparata da se konačno upuste u nabavku tehnologije sa izmenjivim objektivima, ili će ovaj novi standard preoteti i deo kupaca DSLR tržišta koji vape za nečim kompaktnijim, a jednako kvalitetnim. Deluje da se vodeći dvojac (Canon, Nikon), držeći suvereno svoje pozicije na DSLR tržištu, ne uzrujava mnogo zbog najava koje dolaze od zastupnika 4/3 formata. Novi modeli, koji po prvi put otklanjaju ključnu zamerku DSLR tehnologiji, a to je (ne)mogućnost snimanja video zapisa, pojavljuju se iz laboratorija oba proizvođača (Nikon D90, Canon EOS 5D Mark II), a na drugom frontu Canon izbacuje nove modele širokougaonih (28-560 mm) utrazum kompakata gde se po prvi put pojavljuje CMOS senzor u aparatu ove vrste (SX1IS), dalje podižući zahteve koji se postavljaju pred savremenu tehnologiju. Najavljene su i performanse ekvivalentne DSLR normama (4 slike u sekundi) a kako će sve to izgledati... veoma smo nestrpljivi da vidimo!