PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
PC Izlog PC Izlog
PC #118 : Januar 2006

 Naslovna  Sadržaj 
Vladimir Cerić  

Pregled tržišta poslovnih PC-ja

Kako izgleda domaće tržište računara za firme i šta smo na njemu zatekli? Da li se opredeliti za neki domaći računar ili sve prisutnije strane brendove? Opisujemo i proces testiranja i ocenjivanja pristiglih konfiguracija.

U mnogim delatnostima računar je osnovno sredstvo za rad, pa je kupovina odgovarajućeg PC-ja, koji će služiti vas a ne vi njega, ključna u svakoj firmi koja posluje na osnovama modernog tržišta. Kao i mnoge druge stvari, nabavka IT opreme kod nas se još uvek tretira kao kupovina nameštaja – bitno je nabaviti kutije, a o njihovom rasporedu i način u upotrebe će se odlučivati kasnije. Ovakav pristup je pogrešan u samoj osnovi, pošto kupovini IT sistema koji će biti jedan od osnovnih „motora“ vaše firme treba pristupiti iz šire perspektive, jer u protivnom možete očekivati samo troškove bez ikakvih efekata.

Kako kupiti dobar računar?

Za početak, treba da procenite potrebe firme i broj računara, pa tek onda da razmotrite pitanje njihove cene i uslova nabavke. Sistem nabavke u kojem je najvažniji kriterijum niska cena je prečica ka katastrofi. Treba uspostaviti dobar balans između osobina računara i njegove cene, kako bi famozni TCO (Total Cost of Ownership) bio što niži. Nije sve ni u performansama: preskupi računar sa obiljem memorije vam neće pomoći da radite brže ako vam poslovni procesi nisu optimizovani. I obrnuto, ako vam je računar loše dimenzionisan i sporo radi, sa čestim zastojima, vaša ili produktivnost vaših zaposlenih se smanjuje, pa samim time gubite i mogući profit. Zato dobar ugovor o održavanju sa sistem-integratorom zlata vredi, pa u krajnjoj liniji ni ne treba da vas interesuje kakav se hardver krije unutar kućišta.

Izbor firme koja će vam isporučiti računare je, dakle, možda i bitniji od samih računara i njihovog izgleda, pa i hardverskog sastava. Ako računar za svoju firmu birate sami, možete se opredeliti za modele domaćih PC asemblera, koji se mogu uposliti u većini situacija i polako dostižu visoke standarde kvaliteta i upotrebljivosti, ili za konfiguracije velikih stranih firmi kao što su HP, Dell, IBM ili FSC, kod kojih osim imena plaćate i specifična rešenja koja su namenjena lakšem održavanju velikog broja računara, što može biti ključno u velikim sistemima.

Prilikom testiranja 19 konfiguracija koje smo ovog meseca dobili od naših partnera bili smo daleko strožiji u postavljanju kriterijuma, pa smo i mnogo više pažnje posvetili osobinama kao što su ergonomija, buka u radu, mogućnosti proširenja i daljinskog održavanja, kao i potencijalima brenda (servis, podrška) koji mogu biti važni za kupce.

Kako smo testirali?

Test procedura ovog prikaza poslovnih računara se razlikuje u odnosu na prošlomesečnu, kada smo testirali kućne računare. I dalje smo koristili test programe PC Mark 04 i SiSoft Sandra, dok je (za poslovne primene nebitni) 3D Mark zamenjen baterijom testova Business Winstone 2004 kompanije ZD Net. U ovom testu se meri brzina izvršavanja operacija u programima kao što su Microsoft Word, Excel, FrontPage, Internet Explorer i slični, čime se realno ocenjuju mogućnosti konkretnog računara. Business Winstone je značajan i iz perspektive ocene stabilnosti računara, jer svaku nedoslednost strogo kažnjava manjim rezultatom ili otkazom testa, što bi bitno umanjilo naše ocene... da se desilo. Ove godine, naime, nismo zabeležili nijedno „pucanje“ ovog testa, što govori da su računari sazreli i da se možete osloniti na njih kada su poslovne aplikacije u pitanju. Rezultati dobijeni u PC Mark-u i Business Winstone-u su tako formirali „Indeks performansi“.

Sistem ocenjivanja koji rezultira „Indeksom ocena“ je takođe modifikovan, pa smo kategorije poput dodatnog softvera i optimizacije operativnog sistema manje vrednovali nego inače, dok su ocene vezane za rasprostranjenost servisne mreže, kao i pogodnosti prilikom nabavke imale veći uticaj. „Indeks ocena“ se sastoji iz tri segmenta, posvećenih instaliranom softveru, ugrađenom hardveru i parametrima koji prikazuju rejting brenda na našem tržištu. Iz „Indeksa performansi“ i „Indeksa ocena“ je izveden „Ukupni indeks“, a kako ovog puta nemamo kategorije po kojima bismo klasifikovali PC-je, markice „Izbor urednika“ su dodeljene računaru sa najvišim ukupnim indeksom i drugoplasiranom po „Indeksu ocena“.

Kako je kod modela sa najvišim Indeksom ocena taj položaj zasluga odličnih rezultata u brzinskim testovima, dok je odnos cene i performansi niži, računaru smo dodelili markicu „Vrhunske performanse“. Markica „Najbolja kupovina“ je dodeljena dvema konfiguracijama sa najvećim dobijenim odnosom cene i performansi. Računari koji nisu osvojili najviše bodova u nekom od navedenih indeksa, ali su ostavili povoljan utisak na naš urednički tim, dobili su markice „PC Preporuka“.

Krajnja cena obuhvata računar sa periferijama (tastatura i miš), na kojem je instaliran Windows XP Professional, a uračunat je i PDV – naravno, za firme računar predstavlja osnovno sredstvo, pa mogu računati na povraćaj (odnosno poreski odbitak) dela sume koji je izdvojen za PDV, tako da ćete računare realno platiti manje.